Skip to main content

La barna få leke i fred!

Opplever du at barnet ditt trenger mye stimuli og aktivisering?

La det få kjenne på kjedsomhet!

Når hjernen kjeder seg, blir en mer kreativ og søker stimuli. Uansett hvor du er og hva dere gjør, la barnet finne sin egen lek, sin fantasi og kjenne på kreativitet! 🌈

Har du et barn som er vant med konstant underholdning og ytre stimuli, er naturen det aller beste stedet å starte, her finnes det mye inspirasjon!

Å være sammen uten å gjøre noe som helst eller gjøre forskjellige ting, er også en måte å være sammen på. Å drikke kaffe på en stubbe mens poden undersøker en bekk er også kvalitetstid!🧡

«Lek fasiliterer vekst og derfor helse»

Den britiske barnelegen Donald Winnicott beskrev leken som et rom der et barn kunne utforske sin egen indre verden i samspill med miljøet rundt seg. Winnicott påpekte at lek handlet om å forstå både oss selv og andre. Han var tidlig ute da han vektla de helsemessige aspektene ved lek. Den sosiale siden av lek er sentral for en god mental helse fordi leken utvikler evnen til å forstå og koble oss til et fellesskap.

Å leke uten voksenstyring

“Livet er ikke en lek, men barndommen bør inneholde mer lek hvis ikke ungdomstiden skal bli en dans på nevroser”. Dette er ikke bare ordspill, men en interessant hypotese. En norsk forsknings artikkel (Sandseter, E. B. H. & Kennair, L. E. O. (2011) peker på at barns reduserte muligheter til røff lek, det de kaller risikolek, kan være en av årsakene til økende angsttilstander hos barn og unge.

Jeg er dessverre en slik “Hysterisk mor” som ser for seg knuste tenner, brukket armer og sting hos legevakta hver gang guttene piler gjennom skogen. Jeg må begrense meg, snu meg bort om minne meg selv på viktigheten av at barna får utforske verden på egenhånd, i tillegg til å “tvinge” de til å kjede seg for at de skal finne på noe selv, innebærer det også å la barna få herje, teste grenser og drive aktiviteter som “kan være farlige”. Her er spikking, hugge ved og bålbrenning typiske aktiviteter.

De fleste barn har en drift mot å utforske miljøet de er en del av ved å engasjere seg i lek som tester fysiske grenser. Dette til tross for at det medfører en sjanse for at de kan slå seg. Sykle i full fart, balansere fra sten til sten eller klatre høyt trigger opplevelse av spenning som tidvis tipper over i ren frykt. «Skrekkblandet fryd» er et uttrykk de fleste av oss forstår og har opplevd betydningen av. Opplevelsen av «skrekkblandet fryd» kan nå vise seg å ha større betydning enn det vi har vært klar over. Hypotesen fra forsknings artikkelen fra 2011 er nemlig at den kan fungere som en slags motgift mot senere angstplager.

Voksnes (mitt) ønske om å beskytte barn fra fare kan skape en fryktaversjon hos barn ved at rommet for mestringsopplevelser innskrenkes. Det er selvfølgelig viktig å forebygge at barn skader seg, men aktiviteter der barn utsetter seg for et element av risiko, handler om at barnet trenger å erfare spenning for å bli kjent med seg selv og sine omgivelser. Alvorlige skader på grunn av lek er dessuten sjelden. Småskader er ikke uvanlige, men alvorligere hendelser forbundet med langvarige skader er langt vanligere ved organisert idrett enn ved frilek.

Mestring og utvikling

Barn som leker, gjør det ikke for å nå mål eller bestemte resultater – leken er spontan og egenmotivert. Leken handler dypere sett om å lære og mestre noe som er av stor betydning for dem i deres liv.

Ta meg igjen. en gang til! Mer!

Det er påfallende hvordan små barn ofte kan «be om» å bli utsatt for liksom farlige situasjoner der en forelder eller noen barnet kjenner seg trygg på, blir bedt om å spille en skummel forfølger. Mange barn ser altså ut til å oppsøke spenning frivillig og med det utforske risiko som noe lystbetont.

Leken gir barnet en ramme der opplevelsen av angst kan håndteres, der barnet har en form indre kontroll. Det er ikke omgivelsene som styrer, men barnet selv. Dette er også et viktig prinsipp i Winnicotts tenkning, nemlig at barnets evne til å være alene og tåle egne følelser er viktig for å bli en stabil og selvstendig voksen. Denne prosessen utvikles både gjennom lek og i forholdet til en støttende omsorgsgiver, påpeker Winnicott.

Med dette innlegget håper jeg å gi litt innsikt i lekens betydning, samtidig som at du som forelder senker dine krav til deg selv når det kommer til aktivisering og underholdning av barnet ditt. En kan bli overveldet av samfunnets “standarder og krav” til foreldrerollen og oppfølgingen av sine barn. Men forskning viser at mer fritid og mer frilek er det barna trenger. Så kan dette skje med deg i nærheten mens du gjør det som gjør deg godt. Du trenger ikke være utilgjengelig og frakoblet selv om du lar barna styre sin egen lek.

Så min oppfordring er å la barna kjede seg i påsken! Les en god bok, nyt et øyeblikk i solveggen og slapp av!

Ønsker deg og dine en riktig god påske🧡

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Venteliste Du får en mail fra oss så snart varen er tilbake på lager. Skriv inn en gyldig epost adresse så får du varsling fra oss. Det kan være lurt å sjekke søppelposten innimellom.
    0
    Handlekurv
      Bruk rabattkode